Gepost op

Veel vragen over sportfoto’s door nieuwe privacywet

AVGNu de deadline voor de nieuwe privacywet in zicht komt, proberen sportclubs en verenigingen van eigenaren massaal op het laatste moment aan de nieuwe eisen te voldoen. Ondertussen stelt de Autoriteit Persoonsgegevens dat ze geen mensen genoeg heeft om de nieuwe wet goed te gaan controleren.

Mogen we als vereniging straks nog wel teamfoto’s of wedstrijdfoto’s op onze site zetten?

Grote bedrijven zijn er vaak al maanden mee bezig, maar veel vrijwillige bestuursleden van sportclubs of de secretaris van de VvE in het appartementencomplex beseffen nu pas echt: de nieuwe privacywet die 25 mei ingaat geldt ook voor hen. ,,We krijgen nu 1000 telefoontjes per week. Op een bijeenkomst waar we 50 verenigingen hadden verwacht, waren er 125”, zegt Daan Hogendijk van de stichting AVG, dat een stappenplan heeft opgesteld dat verenigingen en stichtingen helpt aan de nieuwe wet te voldoen. Een maand geleden hadden zich 3000 clubs gemeld. ,,Inmiddels zijn er 9000 verenigingen mee bezig.” Er zijn ruim 25.000 sportclubs in Nederland.

De nieuwe (Europese) privacywet, officieel de Algemene Verordening Persoonsgegevens (AVG), maakt de regels voor het opslaan van data en persoonsgegevens veel strenger. De AVG geldt zowel voor multinationals als voor een moestuinvereniging met 25 leden. Ook dergelijke kleine verenigingen moeten gaan vastleggen over welke persoonsgegevens ze beschikken, wat ze daarmee doen, wie er bij kan en hoe ze beveiligd zijn.

Hogendijk: ,,De meeste vragen die we binnenkrijgen gaan over foto’s: mogen we als vereniging straks nog wel teamfoto’s of wedstrijdfoto’s op onze site zetten? Ja, dat mag, maar je moet wel toestemming van de leden hebben.” Ook vragen veel clubs zich af hoe ze die toestemming van minderjarigen moeten krijgen en hoe ze die precies moeten vastleggen.

Bron: Algemeen Dagblad

AVG Toolbox voor sportverenigingen

Wij hebben een speciale Toolbox ontwikkeld voor sportverenigingen om voor een kleine prijs AVG-proof te worden. Alles wat je nodig hebt, kun je downloaden na aanschaf. Bekijk de AVG toolbox hier.